Beeldende workshops

Doelgroep
Groep 1-2, Groep 3, Groep 4, Groep 5, Groep 6, Groep 7, Groep 8, (V)SO
Tijdsinvestering
in overleg
Genre
Beeldend
Kosten
in overleg
AANBIEDER
Eva de Man

Eva de Man

Tel. 06 211 185 70
E-mail: post@eva-de-man.nl
Eva-de-man.nl

Onder meer tekenen, schilderen en fotografie helpt kinderen en jongeren bij hun persoonlijke ontwikkeling. Vanuit die overtuiging heb ik van kunsteducatie en beeldende vorming mijn werk gemaakt. Eva verzorgt beeldende workshops (op maat), beeldende vaktherapie met kinderen en jongeren én kinderyoga.

Ik sluit aan bij thema’s in het cultuuronderwijs en ik werk nauw samen met scholen of kunstcentra. Naast de lessen op school geef ik naschoolse kunstlessen waarmee ik kinderen ‘voed’, die zo tot zichzelf kunnen komen.

Kinderen gaan vaak huppelend de ruimte uit. Ik vind het een uitdaging om kinderen bijvoorbeeld kunstgeschiedenis bij te brengen en dit op een hedendaagse manier te geven. Kinderen worden graag uitgedaagd anders te denken. Het eindresultaat is geen doel op zich. Beeldende vorming verrijkt hen op het gebied van onderzoekend leren, creëren en reflecteren.

De druk van deze maatschappij heeft tegenwicht nodig. Mijn benadering kan kinderen daarbij helpen. Ik heb namelijk gemerkt dat kinderen groeien in wie ze zijn, wat ze kunnen en wat ze willen. Ter ondersteuning van hun proces gebruik ik de meest uiteenlopende, beeldende technieken. Let wel: zulke technieken zijn een hulpmiddel.

BEELDENDE VAKTHERAPIE MET KINDEREN EN JONGEREN

Bij Beeldende Vaktherapie staat niet het creatieve product, maar de ervaring van het kind en het creatieve proces centraal. Ik zet het beeldende werk in als middel waarmee kinderen zichzelf op emotioneel en mentaal vlak beter leren kennen, hun zelfredzaamheid vergroten, rust vinden, het leven vormgeven.

Binnen de Beeldende vaktherapie kunnen de volgende doelen naar voren komen:
Kinderen kunnen:

  • succeservaringen opdoen;
  • gedrag en gevoel beleven en ordenen;
  • het zelfvertrouwen versterken;
  • zelfcontrole vergroten en begrijpen.

“Kenmerkend voor mijn aanpak is het gebruik van metaforen, waarin het kind of jongere zich herkent. Serieus en speels werken aan meer zelfbewustzijn.”