De ontwerp tafel, het afgekloven potloodje en het gummetje liggen klaar. Het literaire werk van Bart Moeyaert en Katrien Matthys ligt ook voor u/ jullie klaar, Zit u/ Zie je? daar ligt het. ….ineens is het aarde donker..... iemand roept nog iets naar de conciërge, ….maar er gebeurd niets. Plotsklaps komt het boek tot leven, als een bos dat in de nacht ontwaakt, als de mens is verdwenen...
Hoe kom je van een literair werk naar een project waarin ieder persoonlijk een stuk van een verhaal kwijt kan, van zijn eigen fascinatie, zijn wensen, zijn gebreken of enorme valkuilen, hoe kun je dit inzetten in een gezamenlijk project?
Het schaduwkabinet leidt je langs een kronkelige weg vol hindernissen en nieuwsgierig makende zijwegen. slingerend op je eigen doel af....
Doel: Het programma is gebaseerd op het ontwikkelen van cultuur en kunst educatie met kwaliteit en we werken met de Cultuurloper en de Culturele Ladekast. Alle vier de vermogens komen aanbod.
Let op: Deze workshop is ook geschikt voor docenten teams om geïnspireerd door een literair werk met prachtig thema en samen met Judith's werkwijze en begeleiding als theaterontwerper en ontwerper voor Kunst educatie tot een inspirerende manier van werken aan verschillende competenties tegelijkertijd te werken.
Samen gaan we opzoek naar jullie koppeling met vakoverstijgend werken door literatuur educatie in te zetten als ruimte maker voor onderzoek in verschillende disciplines, kunststromingen, erfgoed en verschillende SLO doelen. Samen komen tot een project waarbij je leert te vervangen en vooral niet stapelen.
Judith neemt materialen mee om verhalen vorm te geven, overheadprojector, theaterlamp, schimmendoeken, boek met projectie scherm, (zak)lampen etc.
Over Judith Abels
Judith is een theaterontwerper en kostuum- (en decor) ontwerper. Zij geeft geen dramalessen maar haar projecten hebben wel vaak een theatrale insteek. Judith werkt graag op maat met een school. Zo kan zij aansluiten bij thema’s van de school, ze kan projecten inkorten of uitbreiden, aanpassen op verschillende doelgroepen maar ook geheel nieuwe workshops/projecten ontwikkelen op maat. Judith gaat bijna altijd uit van een verhaal (literatuur), muziekstuk, dans of andere discipline. Ze werkt vaak toe naar een performance en haar workshops zijn vaak interactief doordat ze leerlingen laat meewerken aan een verhaallijn en aan de uiteindelijke presentatie. Samen filosoferen en improviseren staat centraal.