Cindy de Graaff is docent beeldende vorming en al een tijd een vast gezicht op bs De Parel in Berlicum. Niet alleen geeft zij zelf creatieve lessen, ook begeleidt ze het team van de Parel met het maken van eigen creatieve lessen. Cindy werkt als zzp-er op diverse scholen in Vught en Sint-Michielsgestel en omgeving en riondom Eindhoven. Ze geeft creatieve lessen in het basisonderwijs, voortgezet onderwijs en MBO. Ze schrijft over haar werkzaamheden op de Parel:
"Sinds een tijd ondersteun ik het team van basisschool de Parel in Berlicum met het geven van creatieve lessen en het opzetten van een creatief proces. Heleen van der Nat, directeur van de Parel, deelt mijn visie dat kinderen meer nodig hebben dan alleen de zaakvakken. Het geld dat beschikbaar kwam na de corona periode wilde zij inzetten om creativiteit een permanente plaats te geven binnen de school.
Een middag in de week bezoekt elke leerling vanaf groep 3 tot en met groep 8 een creatieve les. Deze les is bijna altijd onderdeel van een lessenserie van 4. Elke docent bereidt een lessenserie voor en de kinderen kiezen zelf waaraan ze willen deelnemen. Zo blijven zij het meest gemotiveerd. Wij als docenten leveren voorafgaand aan de nieuwe serie een pitch aan zodat kinderen zien waar ze voor kiezen.
Belangrijk is dat de docenten onderwerpen of technieken uitzoeken waar ze zelf enthousiast van worden. Zo is er drama, beeldende vorming en koken. Maar ook ambachten als borduren komen voorbij. Ik ben er voor de lessen die lekker out of the box zijn. 3D projecten, grimeren, kostuumontwerpen, boetseren. Zo komen kinderen met veel nieuwe technieken in aanraking. En omdat je 4 middagen met hetzelfde materiaal bezig bent kun je wat meer de diepte in.
Deze middagen zijn zeer waardevol, Vooral in deze tijd van digitalisering. Ik merk in de lessen dat motorische vaardigheden van kinderen achteruit zijn gehold, vooral sinds corona. Minder buitenspelen en veelvuldig gebruik van tablets en smartphones op jonge leeftijd hebben een enorme impact op de ontwikkeling van het jonge brein en dus de fijne motoriek.
De creatieve lessen bieden een mogelijkheid tot een moment van verwondering en de kinderen zijn erg trots als ze weer iets nieuws hebben geleerd. Ook voor kinderen die verbaal minder sterk zijn of verlegen kinderen is dit een heerlijke uitlaatklep. Je bent niet alleen een hoofd, je bent zoveel meer. Heleen doet wat veel directeuren (nog) niet doen of durven: tijd en geld investeren in het ontwikkelen van het hele kind.
Mijn vak wordt vaak gezien als iets leuks voor erbij of als er budget over is. Zelden wordt creativiteit op school serieus genomen en tot prioriteit gemaakt. Maar onze lessen zijn belangrijker dan de meeste mensen denken. Je leert bij ons weer zelf oplossingen bedenken, omgaan met tegenslagen want het gaat nooit zoals je bedacht hebt, dat er in een creatief proces nooit iets fout kan gaan, dat de meeste geniale dingen ontstaan vanuit experiment......en ga zo maar door. Dat leer je niet als je keurig je zinnen moet ontleden of een rijtje sommen moet maken. Belangrijke life skills!
Toch blijft het ook wel een beetje een spagaat. Je gaat nu procesgericht werken maar je zit nog altijd in een resultaat gerichte omgeving. Maar hier is de eerste stap in ieder geval gezet en goed voorbeeld doet goed volgen!"